
Fra oppstartsbedrift til ledende aktør innen jernbanevedlikehold
Rail Production AS er en del av Nordic Infrastructure Group, som igjen er eid av Qben Infra (tidligere Inin Group). Rail Production startet opp i 2020 og har opplevd en imponerende vekst, med en omsetning som har økt fra 7,7 millioner kroner til 188 millioner kroner i 2023. Selskapet har skapt rett i underkant av 100 arbeidsplasser med en vekst som har vært organisk, noe som understreker styrken i selskapets forretningsmodell og teamets innsats.

Ambisiøse vekstplaner
Daglig leder Kenneth Poulsen og styreleder Gjermund Sogn har store ambisjoner for 2025, med planer om ytterligere vekst. Rail Production har allerede sikret seg flere store kontrakter, inkludert en avtale med Bane NOR verdt 37 millioner kroner for oppgradering av jernbanenettet i Oslo.
Gode markedsutsikter for jernbanevedlikehold
Med et vedlikeholdsetterslep på mer enn 30 milliarder kroner på det norske jernbanenettet, er markedet for jernbanevedlikehold stort og voksende. Bane NORs vedlikeholdsbudsjett for inneværende år er på over 3,8 milliarder kroner, mot tre milliarder i fjor. Dette viser et økende behov for vedlikehold og oppgradering av jernbanenettet, noe som gir store muligheter for selskaper som Rail Production.

Både Poulsen og Sogn har bred erfaring innen jernbanesektoren. De var begge med på etableringen av Team Bane, som senere ble en del av NRC Group. Sogn har jobbet innenfor jernbanesektoren siden 1977 og har startet rundt 15 selskaper. Poulsen, som opprinnelig er elektriker, har jobbet seg opp gjennom ulike roller innen jernbaneprosjekter.
Fremtiden ser lys ut
Rail Production ser frem til å fortsette sin vekstreise i årene som kommer. Selskapet er godt posisjonert for å dra nytte av det økende behovet for jernbanevedlikehold i Norge. Rail Production er et eksempel på hvordan dedikasjon, erfaring og en sterk forretningsmodell kan føre til suksess i en konkurranseutsatt bransje. Med ambisiøse vekstplaner og et sterkt team, ser fremtiden lys ut for Rail Production AS.
Les artikkel i DN her: Vokser på jernbaneløft – gründere tilbake på vinnersporet