1. Hjem
  2. Varsle om kritikkverdige forhold

Varsle om kritikkverdige forhold

Hva er kritikkverdig forhold?

Å varsle er å si fra om kritikkverdige forhold i virksomheten. Med kritikkverdige forhold mener vi brudd på lover, interne regler eller etiske normer. Det kan være:

➤Brudd på lover, forskrifter eller vår etiske standard.

➤Forhold som setter liv og helse i fare, som farlige produkter, manglende sikkerhetstiltak i arbeidet, eller alvorlige brudd på kravene til et trygt arbeidsmiljø.  

➤ Hendelser som påvirker psykososialt arbeidsmiljøet, som mobbing, trakassering eller diskriminering 

➤Økonomiske forhold, som, underslag, korrupsjon, tyveri, bedrageri, brudd på konkurranselover og annen utroskap i tjenesten.

Hvem kan varsle?

Alle som ser, opplever eller erfarer at våre ansatte, leverandører, underentreprenører, samarbeidspartnere eller andre bryter med våre krav til etisk forretningsdrift og seriøsitet, kan bruke vår varslingskanal.

Hvordan bruke vår varslingskanal?

Steg 1 - Varslingsmottaker

Varslingsmottaker er Advokatfirmaet Campbell & Co AS. Deres oppgave er å sikre trygg, lovmessig, og om du ønsker det, anonym formidlig av varselet.

Steg 2 - Varslingskanaler

Du kan varsle på den måten som du selv ønsker,
1. E-post: firmapost@campbellco.no
2. Postmottak: Advokatfirmaet Campbell & Co AS, Seminargata 3, 2317 Hamar
3. Telefonhenvendelse: +47 468 59 000
4. Personlig oppmøte: Advokatfirmaet Campbell & Co AS, Seminargata 3, 2317 Hamar
5. Tjenestevei via din leder, kan også brukes.

Steg 3 - Håndtering av varselet

3.1 - Mottatte varsler blir henvist til en av varslingsmottakers advokater, for tiden advokat Jørgen Heier. Advokaten foretar en foreløpig avklaring med hensyn til om angjeldende henvendelse fremstår som og/eller er ment som et varsel om kritikkverdige forhold, samt hvorvidt varsler gjør krav på anonymitet.

3.2 - Hvert nytt varsel registreres som egen sak i tilknytning til ININs klientforhold i varslingsmottakers saksbehandlingssystem, og det opprettes egen saksmappe

Steg 4 - Oversendelse av varsel

4.1 Varselet skal i alle tilfelle oversendes til NI Group med opplysning om hvorvidt dette av advokaten oppfattes å utgjøre et varsel om kritikkverdige forhold eller om henvendelsen i realiteten gjelder noe annet (reklamasjon, klage, spørsmål om support etc.).

4.2 Alle varsler skal i utgangspunktet sendes til NI Group HSEQ-avdeling. Dersom varselet gjelder forhold ved HSEQ-avdelingen, skal varselet sendes til NI Group styreleder.

4.3 NI Group vil deretter selv saksbehandle varselet, og etter endt behandling gi en tilbakemelding til varslingsmottaker om behandlingen av varselet. Ved varsel på ledelse i selskapet vil gjennomgang gjøres av 3de part.

Steg 5 - Orientering til varsler

5.1. Samtidig med oversendelse til NI Group, skal varslingsmottaker gi varsleren orientering om oversendelsen ved kopi av oversendelsen, herunder kopi av advokatens opplysning med hensyn til om henvendelsen oppfattes som et varsel om kritikkverdige forhold eller ikke.

5.2 Varslingsmottaker skal gi varsleren kopi av bekreftelse som nevnt i punkt 4

Steg 6 - Etterbehandling av varsel hos varslingsmottaker

6.1 - Etter endt behandling av varselet hos NI Group skal varslingsmottakeren gi varsleren kopi av tilbakemelding som nevnt i punkt steg 4.3

6.2 - Kopi av korrespondanse som nevnt i punkt 3.-5. arkiveres på sak som nevnt i punkt 5.2. i henhold til gjeldende regler for arkivering i advokatvirksomhet.

Kontakt oss

Leder HMSK & Bærekraft Nordic Infrastructure Group

Øyvind Roland Persson